Valentin Popescu, expert in marketing sportiv: In fotbal suporterul trebuie sa fie parte din sistem

Valentin Popescu, expert in marketing sportiv: In fotbal suporterul trebuie sa fie parte din sistem Sport 17.01.2023

Valentin Popescu (42 de ani), expert marketing sportiv, dar si jucator activ la liga 3 pentru CSM Alexandria - vezi foto din meciul de Cupa Romaniei, din toamna anului tecut, in compania celor de la Universitatea Cluj, a acordat un interviu pentru REUSITA, care din 2005 PROMOVEAZA VALOAREA.

- Ce poate face marketingul în sport? Cât de mare este utilitatea sa? 

Nivelul la care a ajuns marketingul în sport este uneori peste puterea noastră de a percepe lucrurile. Spun asta pentru că noi ținem Arena Națională închisă luni bune, în care nu are loc niciun eveniment. 
Din decembrie 2021 celebra sală Staples Center din Los Angeles și-a schimbat numele în Crypto.com. Evident a fost o tranzacție de multe milioane. Mai exact de 700 de milioane pentru ca 20 de ani sala să poarte acest nume. Suma pare neverosimilă, având în vedere că sala a fost construită cu 375 de milioane de dolari în anii 90. Dar utilitatea sa a făcut din ea o Mecca a sportului și a divertismentului. Ea găzduiește meciuri de baschet, de hochei, box, concerte și alte gale de tot felul. În luna ianuarie arena a fost lipsită de eveneminte doar 5 zile din 31! Din păcate, la noi, deși infrastructura a început să arate mai bine, parcă obiectivele nu sunt gândite multi funcțional. Și aici se pierd bani. Mulți bani, pentru că atunci când un stadion sau o sală nu îți aduce bani frumoși, înseamnă că ceva nu este făcut bine. Iar la noi vedem că spre exemplu Arena Națională este subvenționată an de an ca să fie competitivă. 

Cât investește în marketing un club mare? 

Un club serios de fotbal investește în marketing, pentru că lumea de azi înseamnă multe imagine, multă emoție și povești. Și totul este într-un ritm alert. Un club ca Manchester United are un departament de aproape 100 de oameni care se ocupă de partea de marketing. Pentru că bătăliile se duc la un nivel foarte ridicat și pentru că imaginea este extrem de importantă, cei de la United au angajat oameni cu experiență la nivelul cel mai înalt. Fostul director global de marketing și de comunicare de la Formula 1, Ellie Norman, este acum responsabilul de comunicare la Manchester United. Al doilea om cheie, Matt Mckie, a lucrat ca director de Marketing la Comitetul Olimpic internațional. Cam așa se fac recrutările la acest nivel unde industria a ajuns la nivelul miliardelor de euro. Manchester United este cotată la 3,8 miliarde de dolari și trendul brand-ului este în creștere. Comparația cu ce este în România este pur și simplu utopică. La noi sunt încă în Superliga cluburi care nu au un departament de markting, care nu au conturi de socializare oficiale și alte anomalii. 

Unde este diferența între o investiție bună în marketing și una mai puțin bună sau inexistentă?

Rețele de socializare sunt extrem de importante. Cristiano Ronaldo a semnat un contract de 200 de milione de dolari pe an în Arabia Saudită. Evident că pe el s-a plătit în primul rând imaginea adusă. Ronaldo are peste jumătate de miliard de urmăritori pe Instagram. Este cel mai urmărit om din lume pe rețele sociale. O postare a lui Cristiano Ronaldo pe Instagram costă 2,3 milioane de dolari. Marketingul este vital în sport. Un fotbalist bun, dar care nu investește în imaginea are de pierdut. Vă dau un exemplu. Luka Modric este câștigătorul Balonului de Aur, are 5 Ligii ale campionilor câștigate și a fost pe podium la două Campionate Mondiale. Acest jucator are un potential de imagine fabulos, dar nu il valorifica la nivelul la care putea sa o faca.
Neymar în schimb are o singură Ligă a Campionilor. Imaginea brazilianului este însă incredibilă. Are o firmă înființată de tatăl său care îi manageriază imaginea. Toate contractele trec prin această firmă care are aproape 200 de angajați. 
Așa se face că deși nu a stralucit la Mondial, Neymar a câștigat pe Instagram 12 milioane de urmăritori si asta in conditiile in care potentialul lui de dezvoltare este extrem de ridicat in continuare.
Neymar a făcut, numai din salariul de fotbalist, peste 300 de milioane de euro. Averea sa însă depăsește, conform estimmărilor celor de la Forbes, jumătate de miliard de euro. Și diferența vine din imaginea bine valorificata a brazilianul. 

Fotbalul din România cum stă la acest capitol? Este activ pe rețelele sociale? Aduce bani din marketing? 

În fotbal suporterul trebuie să fie parte din sistem. În ziua de azi este ușor să ajungi la el. Sunt multe mijloace de a-l implica în viața echipei favorite. La noi cele mai iubite echipe de fotbal sunt foarte "timide" pe rețele sociale.
FCSB are 233 de mii de urmăritori pe Instagram. Dinamo doar 39 de mii, Rapid 50 de mii, Universitatea Craiova 62 de mii, campioana CFR Cluj 59 de mii, Farul 46 de mii, FC U Craiova 58 de mii.
 Adunata, toata Superliga nu face mai mult de jumatate de milion de urmaritori. Asta in timp ce un club ca Steaua Roșie Belgrad are 552 de mii, de exemplu. Nu spun de cluburi din Turcia, care au și 12 milioane, Galatasaray de exemplu, Fenerbahce 8 sau Besiktas tot asemanator. Asta ne arată care este decalajul sau care este, de fapt,  potențialul. Pentru că niciodată nu este prea târziu să realizăm importanța marketingului în sport.


Aproape 15.000 de interventii ale ISU Prahova in 2022

14.910 intervenții ISU Prahova pe parcursul anului 2022.  Iată cifrele,...

OFICIAL: Prahova, tocmai pe locul… 14 din perspectiva al populatiei rezidente cu nivel superior de educatie

Cifrele arată felul în care ne comportăm, ce dăm mai departe și mai ale...

Dragobetele ne canta si ne incanta la Filarmonica

Orchestra Populară „Flacăra Prahovei” vă invită vineri, 24 februarie, la „P...

Sinaia a gazduit reuniunea parlamentara PSD a acestui inceput de an

Județul Prahova a fost gazda reuniunii grupurilor parlamentare ale Partidul...

Repetitii cu… „autor cunoscut”, „pe viu”, la Teatrul National

„Nu ți se întâmplă des ca autorul piesei să vină la repetiții și să asiste....

Cluj: 27 de proiecte din fonduri externe nerambursabile in derulare. Ce buget va avea judetul anul acesta?

*𝗖𝗝 𝗖𝗹𝘂𝗷 𝗮𝗽𝗿𝗼𝗯𝗮𝘁 𝗯𝘂𝗴𝗲𝘁𝘂𝗹, 𝗶𝗻 𝘃𝗮𝗹𝗼𝗮𝗿𝗲 𝗱𝗲 𝗽𝗲𝘀𝘁𝗲 𝟭,𝟰 𝗺𝗶𝗹𝗶𝗮𝗿𝗱𝗲 𝗱𝗲 𝗹𝗲𝗶, 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗮...

RECORD: Tulcea- Judetul are acum cel mai mare buget de dezvoltare din ultimele trei decenii

VESTE BUNĂ: Județul Tulcea are cel mai mare buget de dezvoltare din ultimel...

Premierul- consultari cu reprezentantii Consiliului Investitorilor Straini

Prim-ministrul Nicolae-Ionel Ciucă s-a întâlnit, la Palatul Victoria, cu re...

Ministerul Transporturilor are in vedere proiecte de anvergura pentru Bucuresti-Ilfov, Dambovita si Calarasi

Sunt puși pe fapte mari! Ministerul Transporturilor și Infrastructurii din...

Poleiul convoaca la Ploiesti Comandamentul de iarna

„Primarul Andrei Volosevici coordonează la această oră (luni seară, pe la o...

Or fi venit turcii sa-l caute pe Domnitor in cartierul ploiestean ce-i poarta numele?

Ce nume mândru-ntoate cele are cartierul ăsta, strada… numele sfânt al desc...

Caragiale- omagiat, dar… nedeszăpezit

Mihaela Rus, directorul general al Teatrului „Toma Caragiu” Ploiești împreu...

Noi, la Ploiesti, parca n-am avea dreptul sa simtim feeria zapezii…

Zăpada e ceva ce, de fiecare data când își așază voalul pe pământ bucură, i...

 Somnorosii ploiesteni/ pe la blocuri se aduna/ Se ascund si tac din gura! NE MERITAM SOARTA!

Un fel de… „Brambura party/park/city…” Cam asta e municipiul-reședință de j...

Aer comprimat si compresoare pentru aplicatiile de sablare si pregatire a suprafetelor

Aerul – elementul indispensabil vieții pe Pământ, din prima clipă când ne n...

Rolul produselor unui producator de drojdie in diferite industrii (P)

In oferta unui producator drojdie gasim doua tipuri de agenti de crestere:...

7 sfaturi de igienă în saloanele de înfrumusețare (P)

Respectarea unor norme de igienă în saloanele de înfrumusețare ajută la pre...

In 2023, terasele si balcoanele inchise cu sisteme glisante vor fi semnatura constructiilor smart (P)

In ultimii ani, constructiile inteligente au devenit tot mai populare, iar...